lördag 7 januari 2012

2012-01-07

Kakbak, Restad Vånga

Jag har bakat kakor. Det blev två sorter.
De med choklad i mitten blev ingen smaksensation så dem glömmer vi nu...
Hästskorna bakade ofta min faster Annie.
Jag tänker på henne när jag rullar ut längder och skär i lagom långa bitar.
Hon bjöd nästan alltid på dem när man kom på besök
och jag tyckte så mycket om dem.
Det gör jag fortfarande.


Hästskor
ca.40 st.

5 dl vetemjöl
2 dl socker
200 g smör eller margarin
1½ msk sirap
½ tsk nystötta kardemummakärnor
2 tsk kanel
2 tsk bikarbonat
Lite ljummet vatten
~~~~~~
Sätt ugnen på 225 grader.
~~~~~~
Blanda samman mjöl, socker, matfett, sirap,
nystött kardemumma, kanel,
bikarbonat löst i lite ljummet vatten.
Jag kör allt i matberedaren tills degen går ihop, och det går jättebra.

Rulla ut degen till smala längder.
Skär längderna i 7-8 cm långa bitar och böj dem som hästskor.
Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper.
Tryck till kakorna med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen ca 7 minuter.

3 kommentarer:

  1. Hästskokakor är gott:)
    Och choklad brukar väl alltid vara en hit?

    God natt!

    SvaraRadera
  2. Tack för kakreceptet - ser gott ut :)

    SvaraRadera
  3. Hej Maria!
    Det ser mycket lovande ut, både bilden och receptet. Jag tror att hästskorna är otroligt goda.
    Ha en fin vecka!
    /Ingemar

    SvaraRadera