söndag 1 april 2012

2012-04-01

Hjul som inte längre snurrar, Ruda Vånga



6 kommentarer:

  1. Åjo, lite punktering bara....
    Snygga ruinbilder från Ruda.

    SvaraRadera
  2. Tänk, så många timmars arbete som är nedlagt på den hästvagnen. Nu står den och ruttnar i skogen.
    Det är nya tider nu, men på något vis känns det rätt sorgligt! Vackert foto!

    SvaraRadera
  3. Du kan göra även skrot vackert :)
    Härliga bilder.
    Kram Halina

    SvaraRadera
  4. Hej Maria!
    Ja, som hjul så är det inte mycket att "hänga i granen". Men det gjorde sig mycket bra på bild.
    Ha en fin vecka
    /Ingemar

    SvaraRadera
  5. Åhhh det är så vackert med gammalt slitet, halvt bortruttnade saker.
    Dina bilder är toppen.
    Jag är jättenöjd med min nya leksak.Vad tycker du? Verkar den inte bättre?
    Inte så mycket brus.Jag gör knappt något med bilderna.
    Bara lite skärpa och så beskär jag dem.
    Detta är jag inte van vid.
    Gud så skönt.
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  6. Det är en mängd gammal materialkunskap och hantverksskicklighet som ligger bakom tillblivelsen av dessa vagnar. Idag finns inte många kvar som klarar att renovera upp dem. Över lag finns varken verktygen, plats att hålla till på och plats att förvara och underhålla dem. Hembygdsmuséerna saknar de medlen även om viljan finns.
    Hästvagnar med hjul av järnbandat trä är relikter från en svunnen kultur. Är det en onödig kunskap att ha med sig in i framtiden.

    Min morfars farfar kallades Hjul-Pelle och verkade som dräng och vagnmakare i Härnevi socken norr om Enköping.

    SvaraRadera