söndag 6 januari 2013

2013-01-05

En titt ut genom mitt fönster, Restad Vånga
Skorstenen tillhör det gamla tegelbruket i Göstad. Där arbetade min morfar.
Jag har ett par gamla bilder där ifrån. 
Min morfar står längst till höger på första bilden
och sitter längst till vänster på den andra.

Göstad Tegelbruk var i drift 1936-58.
Den huvudsakliga produktionen utgjordes av
taktegel men även murtegel och tegelrör tillverkades.
Arbetsstyrkan bestod på 40-talet av ett tiotal man
och i mitten av 50-talet av ca. 25 anställda.
Produktionen lades ner p.g.a. bristande konjunktur.
Byggnaderna förstördes i en brand 1962,
endast skorstenen finns kvar från tegelbrukets glansdagar.
Numera finns Skärblacka bildemontering på området.

Uppgifter hämtade ur Vånga Hembygdsförenings
dokumentation om livet i Vånga på 1900-talet.


fr. vä. Gunnar Lindman, Vilhelm Nilsson, Harald Norrman, Sten Jonsson, Rune alt. Esse Moström, Bertil Helmersson, Bengt Karlberg, Olov Andersson, Sigfrid Nilsson




stående fr. vä. ?, ?, Vilhelm Nilsson
 Sittande fr. vä. Sigfrid Nilsson, Edkvist?, David Karlsson, Gustav i Mårhult, ?, ?, David Pettersson


2 kommentarer:

  1. Så bra att det funkade med annan webbläsare :)
    Tegelbruket har jag hört talas om - när lades det ner? Kul att ha gamla bilder kvar :)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder Maria!! Visa dom gamla bilderna för Gösta i Mårhult så får du nog veta vilka frågetecknen är.
    Kram

    SvaraRadera